Verkoop je wat je kan of wat je hebt?

Gepubliceerd op 9 december 2019 om 21:14

Als ondernemer van een snelgroeiende organisatie streef je natuurlijk naar een succesvolle toekomst voor je bedrijf. Zeker in het begin heb je de touwtjes nog in eigen handen en lijkt alles verder op rolletjes te lopen. Je hebt een duidelijke visie voor ogen en je ruikt het succes. Je weet precies hoe je potentiële klanten van je producten of diensten kunt overtuigen. De eerste problemen vormen zich vaak wanneer er in korte tijd veel nieuw personeel wordt aangenomen. Met meer mensen hoop je meer voor elkaar te krijgen. Binnen no-time ontstaan er dan meerdere afdelingen binnen de organisatie en de hele structuur van het bedrijf verandert. Waar ga je bijsturen en waar laat je los?

Een bekende valkuil op dit soort momenten is dat de ondernemer zich met de verkoop blijft bemoeien en alles verkoopt waar de klant om vraagt. De interne organisatie loopt hierop vervolgens vast en de nieuw aangenomen verkopers voelen zich niet serieus genomen.

Liever wil je dit soort situaties natuurlijk voorkomen en zorg je voor een helder productaanbod of dienstenaanbod. Op termijn pluk je hier gegarandeerd de vruchten van.

Heb jij als ondernemer eigenlijk goed in beeld welke producten of diensten je kan verkopen en is de interne organisatie daar ook op afgestemd?